Home

Torpedsjukan fisk

- Akvariefisk.ifokus är en sajt där vi kan träffas, hjälpa varandra, ge tips och råd om fiskar,växter mm. Byta erfarenheter, både goda och dåliga, är aldrig fel.. Akvaristik är ett ganska brett ämne där det ingår allt från mygglarver till sjöhästar ; ) En del har/vill ha snälla fiskar som guppy eller platy medans andra lever för sin passion för pirayor eller ormhuvudsfisk. Torpedsjukan är svår att hitta svar på vad exakt det handlar om. Symptomen är stel, ihopfälld bakfena och krökt rygg att fisken gärna bara ligger på botten och äter mindre eller lsutar äta helt och avmagrar tills den slutligen dör. förloppet kan ta någon vecka till månad och folk har behandlat mot den med varierad utgång Jag vet heller inte mycket om just torpedsjukan, enda jag vet med säkerhet är att det är, oftast, levandefödare som åker på den. Vad jag har förstått så smittar den inte av sig på inredning och växter, men däremot på andra levandefödare som finns i karet. Ytterst sällan på andra invånare

Behandla torpedsjukan Akvariefisk iFoku

1. a vattenbyten (ca 30 procent per vecka) och värdena är bra. Har aldrig haft förhöjt nitrit t ex. Inte vågat salta då jag har räkor och snäckor i karet och när jag läser om saltbad så verkar det bara hjälpa fiskarna temporärt
  2. skad matlust Ihopdragna fenor är inte typiskt för gamla fiskar, men kan bero på att fisken inte klarade av behandlingen på samma sätt som de.
  3. . Laxfilé stjärtbit, ca 1,5 cm tjock, ca 15
  4. Fiskar (Pisces) är en grupp vattenlevande ryggradsdjur med fenor, som indelas i benfiskar, broskfiskar och käklösa fiskar.De flesta arter andas med gälar och är växelvarma.Undantaget är lungfiskar.Eftersom landryggradsdjuren släktskapsmässigt är en typ av kvastfeniga fiskar men inte klassificeras som fiskar är begreppet fiskar parafyletiskt

Sällskapsakvarium: Torpedsjukan - Blogge

Torpedsjuka, smitta, hur gör jag nu? Akvariefisk iFoku

Att fisk gör dig smart har väl alla vid det här laget hört, men att fisk är gott talas det inte lika högt om. Fisk ÄR gott, det lär du märka om du testar något av dessa recept Fisk innehåller fleromättat fett som behövs för att kunna transportera ut A och D-vitamin i kroppen och dessutom innehåller den mycket protein. Fisk kan vara underbart bara den tillagas på rätt sätt. Om du steker fisk, stek den lite längre tills den får färg på ena sidan, men inte lika länge på den andra Torsken är en havslevande art som även trivs i brackvatten. Den håller till i kalla nordliga vatten på 5-600 meters djup. Atlanttorsk (Gadus morhua) lever i norra Atlanten medan Stillahavstorsk (Gadus macrocephalus) lever i Stilla havets nordligare delar. Torskens typiska livsmiljö är kuster och kustnära hav över kontinentalsockeln. Torsk är en opportunistisk rovfisk som äter [

Torpedsjuka/fenklibb Akvariefisk iFoku

Torpedosjukan platy? Akvariefisk iFoku

1. Fisken är ganska långsträckt men har ingen skäggtöm... Läs mer. Ål. Ål Anguilla anguilla Ålen har en ormlik kropp. Rygg- och analfenor bildar en sammanhängande fensöm runt om kroppens bakre del.... Läs mer. Öring. Öring Salmo trutta Öringen liknar laxen men har fler prickar
  2. Om fisken vill sjunka ner i vattnet fiser den bara ut lite gas. Det är inte alla fiskar som har simblåsa. Hajar, makrill och många bottenfiskar har det inte, och måste hela tiden hålla sig simmande för att inte sjunka. Nästan alla fiskar har någon typ av fjäll på kroppen. Fjällen är sega och skyddar fisken kropp
  3. Ingen fisk: Ale fiskarna: Teo Lindau: Spinnfiske Grönån Jigg / Mjukbete (Fiskliknande) 11‑16: Ingen fisk: Kröns FVOF: Andreas Weiss: Jerkbait Krön: 11‑16: Abborre: 1 st: 300 gr: Tedensjöarnas FVO: Sankhero Odisho: Spinnfiske Södra Teden Spinnare stor (Över 12 gr) 11‑16: Regnbåge: 1 st: 1.25 kg: Hällekis Båtklubb: Elving Bond.

Man kan i princip använda vilken vitfisk som helst. Efter att fisken torkat ordentligt under vår och sommar, läggs den i blöt ett par veckor före jul. Därefter läggs fisken i lut, en blandning av kalk, soda och vatten i ca 4-6 dagar. Därefter i många vattenbad igen så att luten lakas ut. Resultatet är en fast och fin fisk Landfryst fisk delas in i två kategorier. 1. Dubbelfryst fisk, Fiskad, rensad, huvudkapad och fryst ombord på båten. Därefter landad, tinad, filead och fryst, antingen i block eller singelfryst. Vanligtvs glaseras filéerna med vatten för att skyddas mot härskning och uttorkning Fisk är det bästa man kan äta om man behöver D-vitaminer. Fet fisk som lax, makrill och sill innehåller massor av det viktiga vitaminet. D-vitamin hjälper kroppens att ta upp kalcium och fosfor - vilket stärker både skelett och muskler

Laga fisk - så här gör du! ICA Buff

1. Lill-Nällsjön ligger för nuvarande i träda för att fisk ska få växa på sig. Fritt fiske för barn och ungdomar till och med en ålder av 14 år. Endast i sällskap med en målsman/vuxen/person som har giltigt fiskekort (på dennes kvot) Fiskarter. Öring. Rikligt. Röding
  2. Krusasjön ligger i södra delen av Älmhults kommun. Sjön är på ca 47 ha och är en källsjö mellan Killeberg och Hallaryd på väg 571. Mycket varierande djupförhållanden. Maxdjupet är 10,.
  3. Detta gissel med torpedsjukan eller fenklibb.. då det orsakas av parasiter som ofta fisken har så brukar det blomma ut vid sämre vatten kvalité, flytt av fisk o liknande.. orsaken kan vara en tarmflagellat som drar ner imunförsvaret och så kommer Torpedsjukan... du säger en nypa salt.. behandlar jag med salt så har jag en msk tillca 10 liter o byter mycket vatten och ofta.. o.
  4. jag ser detta beteende även på de nyinköpta fiskarna och hanen har även helt insjunken buk. Jag har sökt lite här på forumet och det tycks vara torpedsjukan?? och det verkar ha smittat hela akvariet Jag har medicin mot vita prick hemma och även furanol, skulle någon av dessa kunna hjälpa
  5. Sök endast i rubriker Sök endast i 05. Sjukdomar. Sök. Avancerad söknin
  6. När jag hängt ett tag på ett akvarium-forum så slog det mig att en självklar sak, faktiskt inte alls är speciellt självklar eller lätt att veta som nybörjare - men ofta kan vara en av de bidragande orsakerna till varför det inte går så bra för ens första akvarieväxter
  7. sjuka hona så är dessa fiskar även föföljda av sjukdomar och 1. Det är jävkligt trist att behöva avliva fisk. 2. Ännu tristare om de skulle föra med sig någon läskig sjukdom till
Han vickar konstigt! - Sjukdomar - Akvariefisk iFokus

Själv är jag en 30årig kvinna som är bosatt i Linköping. Jag tycker om fiskar (speciellt lbyrintfiskar) men är även väldigt förtjust i snäckor. Jag har både de vanliga skräpsnäckorna (physa, kanelbullar och mindre dammsnäckor), sandsnäckor (som i mina ögon inte är skräpsnäckor!) och äppelsnäckor i massor Nytt; Senaste 10 dagarna; Senaste 100 dagarna; Olästa; Vem är här? Alla användare; Forum; Akvaristik; Akvariet; If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below Torpedsjukan (också parasit som orsak`? Behandlingsbar) Hanen och de andra fiskarna rör inte snäckorna. som tur är verkar de lära sig, direkt honan är runt om dem så försvinner de in under sina skal- medan de tex inte bryr sig om C. Det är en överlag fredlig fisk. Är mest mot den egna arten som dom är aggressiva. Äter mest alger men klassas som allätare, men är ingen rovfisk. Så tror dina kardinaltetror klarar sig. Angående färgen så kan det vara pga. stress, brukar färga ut i fenorna sen när man har fått hem och haft dom i karet någon da

Sv: Akvarietråden II Ne, tyvärr hade vi inget magiskt tips så vi valde att ge dom till någon som kunde erbjuda bättre vatten. Till oss sa dem inget heller , det läste vi oss till . Väldigt dumt att dom inte berättar när man är där :mad: hajarna var iaf väldigt snälla mot resten utav fiskarna.. Nytt; Senaste 10 dagarna; Senaste 100 dagarna; Olästa; Vem är här? Alla användare; Forum; Ciklider; Afrika; If this is your first visit, be sure to check out the FAQ by clicking the link above. You may have to register before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages, select the forum that you want to visit from the selection below

Fiskar - Wikipedi

Ät fisk med gott samvete Naturskyddsföreninge

• The living stones of sacsayhuaman.
  • Futwiz draft.
  • Single quotation marks apa.
  • Samsung smart tv inget ljud.
  • Sveriges historia 1830 1920.
  • Den onda dockan full movie.
  • Lina namn.
  • Tui min resa taxfree.
  • Experiment hörsel.
  • Lets or let's.